شهری

تقاطع‌های غیر همسطح، راه حل ترافیک

وقتی دو جریان ترافیکی بزرگ به هم می‌رسند و حجم خودروهای هر کدام آنقدر زیاد باشد که نتوان هیچ کدام را بر دیگری اولویت داد، ساخت تقاطع غیر همسطح تنها راه حل مشکل است.

به گزارش ایستگاه مهر؛ محمد سرابی: ساخت این تقاطع‌ها هم هزینه زیادی دارد و هم نیازمند دانش فنی عالی است اما شهرداری‌های پایتخت‌های کشورها با توانایی‌های داخلی یا کمک گرفتن از فناوری‌های خارجی به دنبال ساخت چنین سازه‌هایی هستند. همچنان که کلانشهرهای توسعه یافته به مجموعه تقاطع‌های غیر همسطح خود اضافه می‌کنند، شهرهای دیگر جهان نیز پروژه‌های مشابهی را به اجرا در میاورند

هند – شهر دهلی
اتصال بزرگراه، جاده و فرودگاه

ساخت تقاطع NH۴۸ روی بزرگراهی به همین نام، باعث شده بود که بزرگراه‌های یک بخش از دهلی نو برای مدت ۳ ماه بسته شود. روزانه ۳۰۰ هزار خودرو از این بزرگراه‌ها عبور می‌کردند که به دلیل پروژه عمرانی مسیر آن‌ها منحرف شده بود. شهرداری پایتخت هند تلاش کرد که در کمترین زمان ممکن مراحل نهایی این پروژه را به پایان برساند اما ابعاد سازه بزرگ بود و موانع زیادی بر سر اجرای آن وجود داشت. در یکی از این موارد تعدادی از مسیرهای عبوری کاملا مسدود و ترافیک آن‌ها به خیابان‌های فرعی مجاور هدایت شد.

تقاطع غیر همسطح NH۴۸ برای اتصال ۴ بزرگراه شهری به فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی طراحی شده بود. علاوه بر ترافیک شهری این تقاطع در مسیر سفر بین دو شهر ۱۶ میلیون نفری دهلی و شهر ۶ میلیون نفری چنای قرار دارد که باعث می‌شود در ترافیک حاشیه شهر هم تاثیر گذار باشد. بخش غیر همسطح تقاطع شامل دو پل هوایی و دو زیرگذر اصلی به همراه تعدادی دوربرگردان و رمپ و لوپ می‌شود که مجموعا ۱۴ لاین عبوری را در جهت‌های مختلف هدایت می‌کند.

تقاطع‌های غیر همسطح، راه حل ترافیک

بوتسوانا – شهرگابورون
کوچک و کارآمد

پایتخت کشور بوتسوانا در جنوب قاره آفریقا با بهره‌برداری از یک تقاطع غیر همسطح بخشی از مشکل ترافیک را در غرب این شهر رفع کرد. ساکنان بخش غربی گابورون گاهی تا یک ساعت در ترافیک این قسمت معطل می‌شدند اما تقاطعی که به تازگی افتتاح شده است این مشکل را تا حد زیادی رفع کرد. این تقاطع شامل یک پل هوایی یک کیلومتری با چهار خط عبوری است که از روی بزرگراه‌ها و خیابان‌های دیگر می‌گذرد و مسافرانی که مقصد دورتری دارند بدون درگیر شدن با ترافیک خیابان‌های کوچکتر، از روی آن‌ها عبور می‌کنند. ترافیک بخش‌های زیر پل هم با چراغ‌های راهنمایی کنترل می‌شود.

سرمایه‌گذاران خارجی هزینه این طرح را پرداخت کردند. بنا به برنامه‌ریزی شهرداری گابورون، قرار بود پروژه از سال ۲۰۱۹ شروع شود اما هنوز مراحل عمرانی شروع نشده بود که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و اجرای پروژه برای چند سال عقب افتاد.

جمعیت شهر گابورون ۲۵۰ هزار نفر است که با حساب حومه آن به نیم میلیون نفر می‌رسد. تردد روزانه، در این شهر و اطراف آن مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند که با ساخت تقاطع‌های غیر همسطح می‌توان این مشکلات را کاهش داد.

امارات – شهر دبی
۵ تقاطع یکپارچه در ۳ سال

مجموعه ۵ تقاطع همسطح و غیر همسطح در خیابان اَلفای دبی ظرفیت کافی برای عبور ۶۴ هزار خودرو در ساعت را فراهم می‌کند. این تقاطع‌های شامل ۱۳ هزار متر پل است که مسیرهای مختلف را از روی هم عبور می‌دهد. این مسیرها از تقاطع خیابان با جاده شیخ محمد بن زاید شروع می‌شود، از خیابان شیخ زاید بن حمدان آل نهیان می گذرد و تا جاده امارات ادامه می یابد. دسترسی‌های مختلف آن به مراکز مختلف مانند دبی اسپورت سیتی و جمیرا ویلج و پروداکشن سیتی متصل می‌شود و اتصال میان شرق و غرب این شهر را تسهیل می‌کند.

پروژه در دو مرحله تا سه سال آینده اجرا می‌شود که فاز اول آن تا ۲۰۲۷ و فاز دوم تا ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد. مراحل اجرایی با ساخت یک پل دو خطه شروع می‌شود و بقیه قسمت‌ها به تدریج ساخته شده و به آن متصل خواهد شد. مسیرهای کوچک اضطراری هم برای زمان شدت ترافیک پیش‌بینی شده است. شهرداری دبی در سال ۲۰۲۴ نزدیک ۵۰ پروژه کوچک و بزرگ را برای کاهش زمان سفر خودروها اجرا کرده است که بخشی از این پروژه‌ها شامل ساخت تقاطع‌های غیر همسطح بین بزرگراه‌ها است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا